Årsarkiv: 2012

Dubbelt grattis

Det allra största grattis till Jimmy, årets VOC-mästare och Axel, årets SSK-mästare. Axel tog mest poäng under året och blev därför SSK-mästare men Jimmy kom undan med mindre poängavdrag och vann därför VOC-klassen. Två värdiga vinnar, synd bara att de inte fick köra om titeln hela vägen in i mål, det hade nog varit en underhållande fight.

I vilket fall ….

GRATTIS !!!!

Köra långlopp !!!

Då vi till slut fått ordning på Långens bil så kunde vi ställa upp i långloppet på söndagen. Vi var fyra förare, undertecknad, Jan Johansson och två polare från Stockholm, Pontus Axelsson och Johan Lekås.
Johan och Jan testade bilen på lördagens träning medan Pontus fick köra merparten av kvalet på söndagen då han inte kom ner till Kullen förrän sent på lördagen. Själv körde jag lite i början av kvalet för att sätta en hyfsad tid. Eftersom kvalet var ganska så blött så kunde vi hänga med ganska så bra och kvalade in som tia.

Efter lite taktiksnack med racingräven Krokström (den äldre) la vi upp en taktik med två tankstopp med tvåtimmars-intervall med kortare förarbyten varje timme. Det fungerade bra, efter två timmar hade vi cirka 10-15 liter kvar i tanken. Våra tankstopp tog ju lite tid eftersom bilen naturligtvis inte är förberedd för snabbtankning. Vid andra tankstoppet växlade vi däcken mellan fram och bak. Däcken höll förvånansvärt bra och vi gjorde bara av med fyra däck. Vi startade på helt nya runt om då det var rätt så blött på morgonen.

Vi hade ju inga ambitioner annat än att ha kul men när Bengt-Åce från Racefoto påpekade att vi låg tvåa i klassen för framhjulsdrivna bilar så blev vi lite mer intresserade av var våra konkurrenter låg.
När målflaggan tills slut kom fram så var vi faktiskt tvåa i mål i vår klass och tolva totalt (av 23 startande) vilket var oerhört förvånande men minst lika glädjande. Vi körde 275 varv och var 45 varv efter vinnaren iCar. Inte så illa tycker jag.

Själv har jag ju insett att får jag bara sex timmar på mig (och en del hjälp) så kommer till och med jag upp på pallen :-)

Ett stort tack till Lången, Micael Hen och Anders Rhåhult för supporten under loppet !!!

… och till Krokström för att han fixade att vi fick dispens att köra ERCup med VOC-bilar. Vi får hoppas att detta även kan gälla nästa år och att fler nappar!

/Mager

Köra långlopp ???

Den 2:a september kör ju ERCup tillsammans med SSK.

VOC-bilar får köra tillsammans med ERCup om vi önskar. Antingen hela 6-timmars eller en kortare variant på två timmar.

Ni kan läsa mer om två-timmars varianten på SSK’s hemsida

Om min bil går som den ska (vilket vi får hoppas :-) ) så kommer vi förhoppningsvis att köra den hela långloppet.

/Mager

Autoexperten huvudsponsor för VOC Racing

Som vi meddelade för de närvarande VOC förarna på testhelgen så kommer Autoexperten att sponsra VOC Racing under 2012.
Detta innebär att vi som förare i slutet av säsongen kommer att få tillbaka en viss del av våra startavgifter. Den summa som Autoexperten sponsrar oss med delas mellan oss förare, och återbetalningen per förare beror på hur många förare vi har haft totalt på tävlingarna, och hur många tävlingar som man som förare har ställt upp i.

Personligen tycker jag detta är sk***kul och ett stort tack till de inblandade som fick till stånd detta avtal!!!

/Magnus

Läs mer i bifogad pressrelease från SSK.

PRESSMEDDELANDE FRÅN SSK 2012-04-15

VOC Racing och ERCup

Magnus Krokström har diskuterat lite med ERCup om möjligheten att köra ERCup med VOC Racing bilar.

Det är 6-timmars långlopp med enkla regler. Normalt gäller 2,5 l 2-ventilat och 2,0 l 4-ventilat, men eftersom VOC har så strikt motorreglemente så verkar det som att vi kan få dispens.

Jag citerar Magnus: ”Det är skitkul att köra långlopp och en jäkla bra möjlighet träna, eller att låta t.ex. en sponsor vara med och köra på riktigt.”
Allt tyder på att vi får vara med ”i tävling” om vi ansöker om det.

Startavgiften är 4000/tävling och serieanmälan 1500.

Om ni är intresserade av detta skicka ett mail till info@volvocupen.se

Titta gärna på www.ercup.se

/Magnus