Årsarkiv: 2013

FÖRARFÖRENING

VolvoCupen är en klass för olika Volvomodeller. Tanken är att man ska kunna tävla med olika modeller, på lika villkor.

Klassen drivs av Stockholms Sportvagnsklubb–SSK. VolvoCupen är den största klassen och den erbjuder amatörer och nybörjare möjligheter att tävla på rättvisa och ekonomiskt försvarbara villkor. Den har även fostrat många framgångsrika förare genom åren.

Lördagen den 23 november träffades ett 20-tal personer för att diskutera hur VolvoCupen kan stärkas och profileras för att förbättra förarnas och intressenters möjligheter att utveckla klassen.

Mötet kom att behandla ett stort antal frågeställningar, där kreativiteten till nya lösningar kom att överträffa förväntningarna. Ett antal konkreta förslag gällande marknadsföring, sponsorstöd, ekonomi och tekniska reglementen kommer att gås igenom den närmsta tiden.

Vid mötet beslutades att bilda en förarförening med följande personer i styrelsen.

Ordförande Håkan Malmborg
Jan Johansson
Tekniskt reglemente Mikael Pettersson
IT Anders Rhåhult
Sponsor Mats Gille, 0733 60 12 23
PR Magnus Krokström
Stefan Larsson

Föreningen kommer fortlöpande att lägga ut information på hemsidan och facebook. (VolvoCupen)

Har du frågor eller vill lämna synpunkter, kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du på hemsidan under Kontakter som kommer inom kort.

// Styrelsen för VolvoCupen

Förändringar i VOC reglementet för 2014

SSK / Stockholms Sportvagnklubb har haft ett styrelsemöte den 2 december som bland annat diskuterades några förändringar i reglerna för VOC racing som vi har lämnat in till förslag tidigare.

Förklaringen som vi fick från en av ledarmötena var att ge de som bygger nya bilar och de som går igenom sina bilar under vintersäsongen får en snabb respons på resultatet av hur SSK diskuterade.

Därmed det snabba telefonsamtalet om vilka förändringar i regelverket som kommer att gälla för 2014.

SSKs styrelse bestämde följande att inte göra några större förändringar i nuvarande regler för VOC racing under innevarande regelperiod.

SSK kommer att skriva ner och ge ut regelförändringarna i skrift i mitten av januari på www.sskserien.se hemsida.

Vad som bestämdes är att:
• Ingen förändring på Volvo 850 reglementet
• Viktförändring för S 40 reglementet
• Byte av grenrör och insug för 940 reglementet kommer att godkännas.

Beslutet var enhetligt i SSKs styrelse

// Styrelsen i VOC Racing

Möte VOC Racing

Mötet blir på Syllerstorpett i Ödeshög.

Start 10:30 med kaffe och fralla
Lunch 12:30
Avslutas vid 15-tiden, allra senast 16:00

Syftet med mötet är att diskutera VOC Racings utveckling, förarförening etc.

Förslag på agenda:

– VOCRacings förarförening (skall vi ha en, och vad ska den göra, arbetssätt, ansvar, ansvarig etc)
– Hur får vi fler förare till klassen?
– Hur får vi in fler klass-sponsorer, aktiviteter tillsammans med sponsorer etc
– Utnyttjande av sponsormedel (vad ska vi använda den pott pengar som vi valt att behålla inom VOC?)
– Tekniska regler inför 2014. Förslag på förändringar i reglementet att lämna till SSK’s styrelse.
– Övriga frågor.

Senast fredagen den 15 nov måste vi veta vilka som avser att äta lunch så att vi kan
beställa maten. Anmälan görs till ordf@sskracing.com.

Notera att mötet avser att diskutera VOC Racing, inte SSK, och Laban och Magnus är inte
där som representanter för SSK utan som intressenter i VOC Racing.

Inför 2014

Har fått ett datum för när det är planerat en träff för att diskutera 2014.
Datum: lördag 23 november
Tid: 11.00
Plats: utmed E4:an öster om vättern, kommer informeras senare.

För er som tänker komma kan ni maila Laban på ordf@sskracing.com

Effektmätning VOC Racing

Det tekniska reglementet för VOC Racing är under revidering för den kommande perioden 2014-16. För att få ett bättre underlag vad gäller effekter och eventuellt behov av justering av min-vikter har effektprov genomförts.
Genom välvilligt bemötande från Trollspeed i Trollhättan kunde därför tre olika bilar köras på deras väl kalibrerade rullar. Torsdagen 10 oktober genomfördes därför mätning av tre olika biltyper inom en tidsrymd av cirka två timmar. De bilar som kördes var:

Bil Ägare Resultat Min vikt
Volvo 940 Jan Johansson max 156,9 hk/205 Nm 1 180 kg
Volvo S40 Marcus Larsson max 169,8 hk/196 Nm 1 152 kg
Volvo 855 Micke “Lången” Pettersson max 170,3 hk/229 Nm 1 265 kg

VOC Compare
VOC 940
VOC S40
VOC 850

Effekt och moment visas sammanlagrat för alla tre bilarna på ovanstående diagram. De min-vikter som nuvarande regler anger finns angivna för respektive biltyp. Det måste här påpekas att vikt/effekt inte enbart är styrande för en enskild bils prestanda. Väghållningen är av stor betydelse med de begränsade effekter VOC Racing levererar. Förarens betydelse är dessutom avgörande för ekipagets sammantagna konkurrenskraft i klassen.
Denna information är därför bara avsedd att bättre belysa en aspekt i regelskrivandets svåra konst. Målsättningen för reglerna gällande VOC Racing är att på bästa sätt skapa så rättvisa förhållanden som är möjligt för i grunden väldigt olika biltyper.

2014 NÄRMAR SIG :-)

Vi har precis avslutat säsongen 2013 så det känns kanske inte jättenära med 2014, men det är nu vi har intryck och åsikter fräscht i minnet. Bäst att smida medan järnet är varmt! Vi vill flagga för en sammankomst i november.

VOC Racing planerar för en träff där vi diskuterar bra och dåligt under 2013 men ännu viktigare, vad kan vi göra bättre 2014! Plats kommer att bli ”någonstans mitt emellan”, så det passar så många som möjligt. Närmare info kommer inom kort.

Har du saker du vill ventilera så skicka gärna det till Laban som är sammankallande och koordinator. ordf@sskracing.com

Några saker som sannolikt kommer att diskuteras är: Förarförening/teknikgrupp, poängfördelning, intäkter, utgifter, nya förare o.s.v. Ambitionen är att det ska finnas en dagordning innan mötet. Hjälp till att fylla på den. Dina åsikter och idéer är viktiga!

Funderar du på att börja köra VOC är du naturligtvis välkommen att höra av dig för att få del av info.

På återhörande!

/VOC Racing

VOLVO ORIGINAL CUP AVGJORDES I FINALHEATET

Volvo Original Cup (VOC) körde säsongens sista heat, finalen, på Mantorp Park utanför Linköping. Marcus Larsson-Göteborgs MF-Volvo S40 startade finalen från pole position och med ledning i tabellen. Han höll för trycket och kunde köra till sig segern i finalen och segern i VOC.
– Så jäkla skönt att vinna och att det är över, säger Marcus med ett stort leende.

Tvåa i finalen, och i totala tabellen, blev Jimmy Eriksson-Rasbo MK-Volvo S40 efter att ha utmanat Marcus om segern ett par gånger.
– Jag var nära men vågade inte satsa allt på att köra om. Det var för blött och halt utanför idealspår, säger Jimmy.

En tredjeplats i mästerskapet och en fjärde plats i racet blev det för August Krokström-Skene MS-Volvo 855. Detta efter en hård fight med helgens wild-card Christoffer Graff.
– Jag gjorde en bra start som kunde gett mig en andraplats redan på första varvet men marginalerna var inte på min sida och jag kom ut som fyra, säger August Krokström.

Racet inleddes med en start som hade en del omkörningar och lite plåtskrammel. Inte så konstigt med tanke på att racerbanan var regnvåt och alla i fältet satsade på att göra finalen till årets bästa heat! Under racet var det fight om placeringar på flera ställen i fältet. Det var underhållning, som vanligt när VOC kör!

Nu väntar vintervila, men förarna och klassledningen smider redan planer för 2014. En del har även börjat byggen av nya bilar. Klassen diskuterar fortlöpande förbättringar och VOC kommer att fortsätta utvecklas som en av racersveriges bästa klasser!

Finalrace

Det börjar dra ihop sig till race. Kl. 14.40 börjar racen och VOC Racing kör som 4:e klass. I pole har vi Marcus Larsson och till höger om honom startar Jimmy Eriksson.
Marcus leder klassen med 2 poäng före Jimmy, däremot leder Jimmy SSK serien med 10 poäng.
Önskar dem båda lycka till inför racet och att vi får se ett race i stil.

SPÄNNANDE VOC-FINAL 28/9!

Volvo Original Cup har en spännande final framför sig. Säsongens viktigaste tävling körs den 28/9 på Mantorp Park utanför Linköping. Det är extremt jämnt i toppen av tabellen och allt kommer att avgöras i årets sista race!

Det är i första hand två förare som gör upp om mästerskapet. Marcus ”MAC” Larsson leder på 87 poäng. Strax bakom ligger fjolårsmästaren Jimmy Eriksson på 85 poäng. Trean, August Krokström, har 74 poäng och kan bara vinna om båda toppförarna bryter.

Om Jimmy vinner finalen före Marcus så vinner han mästerskapet. Skulle August, som vann ett race förra tävlingen, vinna så måste det vara ytterligare en förare mellan Jimmy och Marcus. (Den som vinner får två poäng mer än tvåan, men sen skiljer det bara en poäng mellan placeringarna.) August kan alltså ställa till det en del i toppen om han har en bra dag. Är Marcus före Jimmy, och de tar sig i mål i racet, så är han klar VOC-mästare.

Till Marcus och Augusts fördel står att de kört på Mantorp Park tidigare. Till Jimmys fördel står att han har flera titlar och kan sin bil utan och innan. Han kommer att hitta rätt, frågan är bara hur fort han gör det.

Längre ner i tabellen finns det chans för rutinerade norrmannen Erik Halvorsen att ta sig upp på prispallen totalt. Han behöver slå August med ”7 bilar”. Det skiljer 7 poäng mellan dem i mästerskapet.

Ytterligare längre ner finns det möjligheter för förare att avancera. Alla kommer att satsa stenhårt i finalen. Det är sista chansen att visa vad man går för den här säsongen!

Vi ses på Mantorp Park!

För er som vill se lite bilder från förra tävlingen, antingen som Slide show eller som en skrollbar lista.