månadsarkiv: maj 2014

HÖGKLASSIG RACING – IGEN!

 

VolvoCupen körde 24-25/5 sin andra racehelg, på Kinnekulle Ring utanför Götene. Klassen satsar mycket på att bli intressant och utbildande för förare, men även för att ge åskådarna valuta för pengarna. Till denna tävling införde man ytterligare en förbättring, stående start i det första av två raceheat. I det andra tillämpar man redan omvänd startordning så nu finns det två ”utmaningar” för förarna att bemästra, en i varje heat. Efter ett svårkört kval och två härliga race stod August Krokström Volvo 855 som helgens dominant. Full pott i två race och nytt varvrekord på Kinnekulle Ring.

Lördagen innehöll träning och kval och det blev inte helt enkelt att hantera. Träningen kördes under torra förhållanden, men sen kom regnet och många preparerade sina bilar för detta. 10 minuter före VolvoCupförarna skull köra ut på banan upphörde regnet och då blev det svårt. Förarna och teamen har att brottas med att dels kommer banan förmodligen att bli snabbara och snabbare, dels kan det börja regna igen och då blir det långsammare. När ska man egentligen lägga in stöten?

När kvalet var slut stod August Krokström 855 som klar etta. Tvåa var utropstecknet Ida Ericsson 850, som enträget tog placering efter placering på det skiftande underlaget! Erik Halvorsen S40 var trea. Noterbart är att det bara skiljde ca 2 tiondels sekund mellan tvåan och sexan!

Race 1 hade premiär för stående start. Det var många frågetecken och lite nervösa förare. Förvisso hade SSK (arrangören) varit kloka och ordnat autentiska provstarter tidigare på dagen, men skarpt läge är skarpt läge. Nu var det dags!

Man slås av hur fort de unga förarna tar till sig nyheter! Många har har inte körkort (tillåtet att köra från 16 års ålder) så de saknar den sortens körrutin, men ändå gick  starten problemfritt. Visst hade någon för lite gas och någon för mycket, men i stort gick det bra! Publiken fick se en del byten av placeringar och det gav naturligtvis spänningsmoment senare i loppet, när platserna skulle ”tas tillbaka”.

VolvoCup_race1_mohlinEn som gjorde en kanonstart var han som stod i Pole Position, startruta 1. August Krokström
drog iväg, tätt följd av norrmannen Erik Halvorsen. De skapade tidigt en lucka bakåt och August drygade ut ytterligare till Erik. Bakom dessa var det skiften och spännande racing.

På nionde varvet fick Oscar Hillström S40 problem. På banans snabbaste parti blev han bromslös. En racerförares absolut värstaVolvoCup_Oscar-H_Kvarn
mardröm! I ingången till den s.k. Kvarnkurvan tvingades Oscar skickligt att kasta bilen åt sidan för att undvika att köra på en konkurrent och sedan fick han en vådlig resa som slutade i avåkningszonerna. Bilen blev illa tilltygad, men Oscar klarade sig bra! (Tips:  Oscar har lagt upp ett mycket bra filmklipp på YouTube!)

Oscars avåkning gjorde att Safety Car gick ut och lugnade ner fältet. Vid omstarten tog August kommandot igen och Jan Johansson 940, som kört upp sig från sjunde till tredje plats (!), var mer på bettet än Erik Halvorsen. Jan tog sig för förbi Erik och kunde hålla placeringen in i mål! Det var en glad Jan ”Janne” Johansson efter race 1! Noterbart är att det blev nytt varvrekord för VolvoCupen. August hade ett varv på 1.03,128 mot tidigare 1.03,779)VolvoCup_pall_race1

Race 2 kördes med omvänd startordning för de 6 första platserna från heat 1. Emil R Karlsson 850 stod i Pole Position för första gången och hade Daniel Malmborg 850 vid sin sida. Det var garanterat hög puls i dessa bilar! Det är en väldigt bra möjlighet att starta långt fram, men det är också stor stress att det kan komma snabba konkurrenter bakifrån!

Starten (rullande) gick felfritt. August K körde listigt och kunde ta två placeringar i Kvarnkurvan (från sjätte till fjärde). Det bildades en kvartett som var otroligt tät. Emil R, Daniel M, Magnus Hasselström 855 och August låg som en klunga med väldigt lite avstånd mellan bilarna. När bilarna ligger så tätt brukar farten gå ner p.g.a. att det blir en blandning av fart och försvar.

August var rejält åksugen och gjorde livet svårt för Magnus H. På racingspråk burkar man säga att ”han var överallt”. Augusts front syntes i backspeglarna både här och där för Magnus, och till slut fick August den lucka han sökte. Daniel M hade strax tidigare gjort processen kort med Emil R, tagit ledningen och kört till sig en liten lucka. (Se bilden.)VolvoCup_Daniel_lucka

Några varv före mål var August ikapp Daniel och satte press även på honom. August var snabbare och till sist kom möjligheten! August vann före Daniel Malmborg som för övrigt gjorde karriärsbästa! Trea var Erik Halvorsen som målmedvetet arbetat sig upp till pallplats igen. Fyra Magnus Hasselström  och femma Jan Johansson.

I race två putsades varvrekordet ytterligare. Nu kröp tiden ner under 1.03, till 1.02,927.

– Vi gjorde gjorde några småjusteringar på bilen inför race 2, och så var jag jäkligt åksugen, sa en mycket nöjd och glad August Krokström efter målgång.

VolvoCupen har en samarbetspartner som i denna tävling delade ut en Fini kompressor till ”helgens prestation”. Denna gången gick den till August Krokström då han i princip tog full pott. Kvaletta, vinst i två race och varvrekord! Tack Fini och grattis August!140525_Fini_winner_Kinnekulle

/VolvoCupen

VOLVOCUPEN KÖRDE PREMIÄR – MED MERSMAK!

SSK anordnade första tävlingen för säsongen 2014 på Gelleråsen utanför Karlskoga. VolvoCupen var största klass med 15 förare till start. Fler kommer, men premiärer brukar se färre deltagare av någon anledning.

SSK-premiär på Gelleråsen.
Snacket i depån var väldigt positivt, mycket beroende på det förändrings- och förbättringsarbete som pågår. Klassens sponsorjägare och fixare Mats Gille delade ut klassjackor till alla förarna. Profilklädesföretaget Texstar förser oss med förstklassiga produkter och brodyrspecialisten Sporthyra förädlar dem till snygga och representativa ”klasskläder”. Dekalexperten Inform förser alla bilar med reklam så nu är VolvoCupen snygga både på och utanför banan!

Fredagen innehöll 4 tränings- eller testpass och förarna passade på att prova ut inställningar, däck, spårval och allt som hör till racerbilar.

Lördagen inleddes med kval. Då höjs pulsen rejält, man känner att det är allvar! Tiderna förbättrades efterhand och snabbast denna gång var rutinerade norrmannen Erik Halvorsen i en Volvo S40. Tvåa, slagen med några tiondels sekunder, var August Krokström i Volvo 855. Trea var Oscar Hillström S40 och fyra utropstecknet och rookien Anton Eliasson 850. För att aldrig tävlat i VolvoCupen tidigare gjorde Anton en mycket bra prestation!

Race 1 hade en del spännande dueller och väldigt spännande väder! Det var svåra förhållanden för förarna då det regnade några gånger. Korta skurar som gjorde underlaget opålitligt. Det gjorde att det var en helt annan ordning på bilarna i mål. August Krokström kom tidigt upp i ledning och kontrollerade loppet mot mål. Erik Halvorsen hade en odramatisk resa på andraplats och bakom honom kom detta race utropstecken. Daniel Malmborg 850 körde säkert till sig en tredjeplats, hans första pallplats i VolvoCupen för övrigt! Det är den typen av ögonblick en racerförare minns! Tack vare vädret var det omkastningar ner igenom hela fältet. Roligt att titta på, svårt att köra!

SSK-premiär på Gelleråsen.

Erik Halvorsen, August Krokström och Daniel Malmborg

Race 2 såg alla fram mot med skräckblandad förtjusning. Där skulle det tillämpas omvänd startordning på de 8 bäst placerade från heat 1. Det innebar att August Krokström och Erik Halvorsen startade från ruta 8 och 7, medan Jimmy Andreasson 850 och Anton Eliasson startade i ruta 1 och 2. Somliga olyckskorpar trodde det skulle bli skrammelsoppa av värsta sort, men det blev det inte. Det blev däremot ren propaganda för underhållande och mycket väl genomförd motorsport! Självklart är det behäftat med risk för närkontakt när bilar som framförs på gränsen till det möjliga utmanar varandra, men i detta race var det en fröjd att se! Skickliga förare med respekt för varann!

Den som var mest laddad var utan tvekan August Krokström. Från sin åttonde startruta manövrerade han målmedvetet uppåt i fältet. Efter en kanonstart, och lite flyt, kunde han med stor kreativitet plocka konkurrent efter konkurrent för att gå upp i ledning. Erik Halvorsen som var snabb i första racet satte snabbaste varvid i race 2, men hade otur i trafik och slutade sexa. SSK-premiär på Gelleråsen.Tvåa i racet var Oscar Hillström som visade stor körskicklighet! Han satte också näst snabbaste varvtid! Trea var Jimmy Andreasson som kämpade mycket bra för att ”stanna” kvar i toppen. (Han startade i pole position och fick försvara sig mot de snabba som kom bakifrån.)

 

Nytt för i år är att VolvoCupen senare under säsongen kommer att köra envarvs shoot out som en del av kvalet. (Mer om det längre fram.) Det kommer att kallas Fini Shoot out. Tack vare ytterligare en hängiven sponsor ges det möjlighet att dela ut en Fini kompressor till någon som VolvoCupen tycker har gjort en prestation under tävlingshelgen. Denna gång gick kompressorn till Jimmy Andreasson. Trots en hel del tekniska motgångar under helgen samlade Jimmy ihop sig och knep en pallplats i Race 2. Bra jobbat i team Jimmy Andreasson, grattis :-)