Årsarkiv: 2015

TEKNISKT REGLEMENTE 2016

SSK meddelar att de Tekniska Reglementena för VolvoCupen endast kommer att få små justeringar till 2016. Det är Inga stora förändringar utan snarare anpassningar efter verkligheten.

– Det är viktigt att hålla förändringar vid ett minimum, säger SSK:s ordförande Micael Ericsson. Annars byggs ”måstelistan” på från år till år och rätt vad det är så blir det alldeles för avancerat och dyrt att bygga en VolvoCup-bil.

Reglementena ses nu över och kommer att publiceras så fort det är möjligt.
NYTT 28/1 – 850 S/V/C70 och S60-reglementet är nu publicerat. Klicka här eller på ”INFO TEKNIK ovan.

Det står inte i reglementet men de bilar som är modifierade i främre fjäderbenstornen mer än det som är tillåtet, får lov att köra 2016 utan att behöva ”bygga tillbaka”. Man måste dock  iaktta de maxvärden som satts för camber- och caster/fjäderbenslutning. Till säsongen 2017 måste alla bilar vara i enlighet med gällande reglemente.

Har du frågor om byggnation eller vad som är tillåtet, kontakta SSK Teknik.

JÄMFÖRANDE EFFEKTMÄTNING

BromsningEfter finaltävlingen i VolvoCupen plomberades motorerna i 4 stycken Volvo 850 av VolvoCupens sakkunnige i teknikfrågor, Mikael Pettersson.

Söndagen den 11/10 kördes dessa på s.k. rullande landsväg för att mäta motoreffekten.

Alla bilar kördes 4 gånger vardera för att få relevanta siffror. Resultatet gav att det var ca 3% skillnad mellan bästa och sämsta bil.

Beslut om att häva plomberingen togs och kontrollen avslutades.

Närvarande vid körningarna var: Team Fredrik Wiborg, Team Jimmy Andreasson, Team Anton Eliasson, Team Edvin Hellsten, Klas-Göran Ryrlén – SSK, Mikael Pettersson – VolvoCupen.

KINNEKULLE RING – 22/8

VolvoCupen körde sin femte racehelg på Kinnekulle Ring i svenskt högsommarväder! Ju närmare slutet på säsongen man kommer, desto viktigare är det att inte göra misstag. Rutinerade Erik Halvorsen i S40 körde klokt och tog väl vara på sina chanser. Han säkrade totalsegern i VolvoCupen genom att köra till sig en femteplats  och en seger.

VolvoCupen_segrare_Erik_Halvorsen_SSK_150822_B

I Race 1 stod huvudfighten mellan Jimmy Andreasson 850 och Fredrik Wiborg 855. De hade inför helgen platserna 3 och 2 i resultattabellen och båda satsade för allt vad tygen höll. Jimmy vann racet före Fredrik och knappade in några poäng! Trea i racet var Edvin Hellsten 850 som också kör för avancemang!

VolvoCupen_prispall_race1_SSK_150822_B

Från vänster: Fredrik Wiborg 2:a, Jimmy Andreasson 1:a, Edvin Hellsten 3:a.

Race 2 bjöd på helgens bästa racing oavsett klass! FörfarandVolvoCupen_innerplan_SSK_150822et med omvänd start för de 7 främsta kombinerat med förarnas disciplin och körskicklighet gav ett race med spännande fighter i hela fältet! Både förare och publik stortrivdes!

Jimmy Andreasson hade en fantastisk helg och stod för en fin uppkörning. Han startade 7:a och nådde nästan enda fram. Den ende som orkade stå emot var Erik Halvorsen som vann racet och säkrade segern i VolvoCupen. Trea i racet var Anton Eliasson 850. Han gjorde sin bästa körning för helgen och höll länge för trycket från Erik och Jimmy :-) Pallplatserna kommer tätare och tätare! Anton är på hugget!

VolvoCupen_FINI_Pernilla_Nystrom_SSK_150822_B

Under helgen delades det ut en FINI Award. En utmärkelse som denna gången gavs till en rookie som tack vare ambition, vilja och talang körde fortare än hon någonsin gjort förut. För utomstående kan det tyckas simpelt, men för en racerförare är det precis lika stort som när en VM-simmare sätter personbästa! En sorts eget världsrekord! Den glada vinnaren hette Pernilla Nyström och hon kör en 850. Keep the good work up Pernilla!

 

 

 

Nästa tävling är finalen på Gelleråsen utanför Karlskoga. Många förare har utvecklats bra under året och konkurrensen hårdnar. På Gelleråsen ska ALLA platser i tabellen bestämmas och det är många som tänker ta vara på chansen att göra ett bra resultat i avslutningen. Den tävlingen vill vi inte missa ;-)    26/9 på Gelleråsen

/VolvoCupen web

SISTA DELTÄVLING FÖRE FINALEN I VOLVOCUPEN

Motormag_150731_KR 5

VolvoCupen kör snart sin femte racehelg för året. Det är det samma som sista chansen innan finalen! Nu är det dags att ta fram allt man har, om man ska vara med i täten!

Erik Halvorsen S40 ser onekligen stark ut i tabelltoppen, men varje race ger maximalt 100 poäng. Det är alltså 200 poäng att köra om den 22/8.

Man ska också tänka på att ett bra avslut på säsongen 2015 är en bra grund för nästa år! Många förare har anledning att bjuda på bra racing!

Lördagen den 22/8 blir en intensiv dag. VolvoCupen kör träning, kval (med spännande Shootout) samt två race. I första racet startar man med stående start (brukar ge en del spännande moment) och till andra racet vänder man på de 8 bäst placerade från första racet. 8:an i mål startar alltså i första startrutan, 7:an i andra rutan o.s.v. (När detta racet körs är det garanterat tomt i korvkön! Ingen missar detta!)

Utöver VolvoCupen körs även SSK:s klasser som Renault Junior (från 13 år!), SSK Klass 1,2 och 3 och mer därtill :-)

Välkommen till en av sveriges roligaste banor, både för förare och publik!

/VolvoCupen

 

 

 

 

WIBORG VINNARE I VOLVOCUPEN PÅ SSK RACEWEEK

Rookien Fredrik Wiborg (Göteborg) 855 tog sin första racevinst i VolvoCupens heat 2 efter en uppkörning från sjätte startrutan! Innan dess hade han hunnit med en tredjeplats i heat 1 så han blev även bäste poängplockare totalt och knappade in på serieledaren Erik Halvorsen S40.

Fredrik Wiborg (mitten) tog sin första vinst, Stian Theodorsen (höger) tog sin första pallplats. Anton Eliasson gjorde årsbästa!VolvoCupen gav än en gång publiken valuta för pengarna i form av spännande heat med många omkörningar och olika förare på framskjutna placeringar. Vädret hade viss betydelse och den omvända startordningen för de 8 främsta från heat 1 spelade också in, men underhållande var det! Serieledaren Erik Halvorsen vann första heatet och var 6:a i andra. Anton Eliasson 850 gjorde sin bästa tävling för året med en 2:a och 6:e plats! Serietrean Jimmy Andreasson 850 var 2:a i första och 7:a i andra heatet. En nykomling på prispallen var nye norrmannen Stian Theodorsen S40! (Från vänster till höger: Anton, Fredrik och Stian.)

Några andra som passade på att visa framfötterna, och troligen blir att räkna med framöver, är Pernilla Nyström 850 och Daniel Raatikainen 850, båda rookies! De startade från de två sista startrutorna i heat 2, ruta 17 och 18. Pernilla körde in på 8:e och Daniel på 12:e, men då hann han med en tur ut i gräset för att undvika en kollision med en konkurrent. Annars hade det blivit topp 10 även för honom.

PallenVolvoR1Under kvalets första del tog Jimmy Andreasson kommandot, men när det drog ihop sig till Fini Shootout var det Erik Halvorsen som lyckades bäst. Fini Shootout är andra delen på kvalet, där de fem snabbaste gör upp om de slutliga platserna via ett enda fullfartsvarv! Det vill verkligen till att ha ordning på både bil och sig själv för att lyckas! Dessa båda herrar belade också platserna 1 och 2 i heat 1. (Jimmy till vänster.)

Raceweek på Kinnekulle. To-Fr fint väder. Lö-Sö mest regn.Då vädret var lynnigt var det tyvärr en del avåkningar och oavsiktliga plåtskador. Några av förarna tycker nog att det var bra att de satt i en trygg Volvo! (På bilden är det Edvin Hellsten som får sig en vådlig resa när bakänden släpper i race 2. Han var 4:a i race 1 och ville gärna upprepa den fina placeringen!)

 

Nästa race är åter på Kinnekulle Ring. Den 22:a augusti är det dags igen. Kom och se :-)

/VolvoCupen

VOLVOCUPEN STÖRST PÅ SSK RACEWEEK!

Raceweek på Kinnekulle RingÅrets racinghöjdpunkt inträffar kommande helg 23-26/7 då SSK som vanligt bjuder in till Raceweek på Kinnekulle Ring. Ett 150-tal förare från flera länder gästar tävlingarna som sträcker sig över fyra dagar.

VolvoCupen är precis där vi vill att VolvoCupen skall vara, dvs. den största klassen med flest tävlande. Det fattas en enda bil till 20 anmälda, men det finns några till som ännu inte anmält sig. Kanske når vi denna gång den gräns vi satt upp som mål för klassen – 20 bilar på startlinjen!

Under Raceweek återkommer också det nervkittlande momentet med Fini Shootout, där de fem främsta efter vanliga kvalet sedan gör upp om de främsta start-positionerna genom att köra ett enda galet maxat varv där mycket står på spel!

Må bäste förare vinna och det skall bli häftigt att se alla bilarna på banan igen! Spännande och schysst racing vill vi ha och det är vi övertygade om att vi kommer att få!

Lycka till all Racers!

NÄSTA RACE FALKENBERG 27/6

Motormag_150627_FR-3_560Motormag_150627_FR 3

VolvoCupen körs på asfaltbana, oftast :-) På bilden tänjer Magnus ”Mager” Hasselström på gränserna för vad väghållningen och däcken klarar. Liiiite för fort i kurvan ”under bron” på Kinnekulle Ring. Snabbaste kurvan på den banan för övrigt. Spännande ögonblick för Magnus!

VOLVOCUPEN KÖRDE PREMIÄR PÅ MANTORP PARK

VolvoCupen startade säsongen 2015 i helgen 2-3/5. Första och andra racet kördes på Mantorp Park utanför Linköping.

Erik Halvorsen i en Volvo S40 dominerade kval och tävlingar då han tog förstaplatsen i samtliga. Stabil tvåa var rookien Fredrik Wiborg som kör 855:an som vann förra året. Trea var Jimmy Andreasson 850. (Samma placeringar i kval, race 1 och race 2.) 1VOC150503-061

Resultatlista Race 1 och Race 2.

10 – 9 – 8 – 7 – …

 

Likt inför en Lift Off från Kennedy Space Center, pågår nedräkningen obarmhärtigt för de av er som ännu inte har riktigt full koll på grejorna. Snart finns det ingen återvändo och på fredag 1/5  packar de flesta upp sin racepackning för första gången i skarpt läge. Några har säkert redan börjat packa ner inför avfärden och vandrar oroligt mellan garage och TV:s väderleksrapporter…

I VolvoCupsledningen känns det som att det mesta är på banan. MotorMagasinet har redan en annonsbanner ute och en annons kommer dessutom i tidningen inför helgen. Vår kompressor-sponsor FINI finns med även i år och goda prestationer belönas (som vanligt) med en kvalitets-kompressor! Alla goda samarbetspartners finns med även i år och vi kan glädja oss åt insatser från Fini, Textstar, Inform, Sporthyra, Emko, Panasonic, Bilsport och MotorMagasinet. De är guld värda!

Vi gläder oss också att det fina samarbetet med SSK på alla nivåer, från funktionärer till Styrelse. SSK har en positiv grundinställning till VolvoCupen och supportar oss i de flesta av våra idéer och tankar så länge de är praktiskt och rättvist genomförbara.

Vem tar hem spelet i år? De senaste tre-fyra årens Champions finns inte på startlinjen och fältet är mer öppet än någonsin tidigare. Kommer Daniel Malmborg (2:a 2014) att fylla luckan eller kommer den flygande norrmannen Erik Halvorsen (3:a) äntligen att belönas för lång och trogen tjänst? (Det ryktas att han var snabb på testhelgen. Är 2015 Eriks år?) Kommer nestorn Janne Johansson (4:a) att få kliva ännu högre på prispallen innan han får sin förtjänstmedalj? Eller kommer Jimmy Andreassons (7:a) trend, med vinster sent på säsongen, att hålla i sig länge nog för att kunna ruska om i täten? Magnus ”Mager” Hasselström har säkert fått upp ångan ännu mer i år och om Oscar Hillströms otur inte håller i sig så vet vi ju att han är illersnabb. Förra årets Rookie Anton Eliasson kommer inte att nöja sig med någon femteplats i år och var har vi Hellstenarna, Oscar och Edvin? Vad tänker sig Roger Wikström att göra? Och klanen Torle – blir det tre bilar från Skåne? Kommer Amanda att breaka på riktigt? Och våra nykomlingar – var har vi dom…? En sitter i 855:an som vann serien förra året. Fredrik Wiborg är inte med i VolvoCupen bara för att delta, det är säkert :-)

Från vår sida vill vi önska alla tävlande en riktigt härlig, fair och spännande racingsäsong! Full fart och schyssta tag på banan uppskattas av alla – inte minst publiken.

Nu riktar vi blickarna mot Mantorp Park och premiären i 2015 års VolvoCup. Må bäste Driver vinna!

VolvoCupen

Följ oss gärna på Facebook www.facebook.com/volvocupen

Motor-Mag web115 468x120 72

NEDRÄKNINGEN PÅGÅR…

Slide23

 

Nedräkningen pågår för fullt – blir du att räkna med i år?

När dessa rader skrivs med nervösa fingrar återstår ynka 24 dagar tills alla med packade bilar och nyputsad utrustning drar iväg för att mäta sina krafter för första gången denna säsong. Givetvis är det många frågor som surrar runt och för många återstår säkert en del timmar med skruvande och putsande för man vill ju se så bra ut som det någonsin går till premiären på mäktiga Mantorp Park. Bra jobbat där, SSK!

Innan dess är det som alla vet årets första officiella test på Kinnekulle den 17-18 april. Bil efter bil lastas av och granskas både öppet och lite i smyg av övriga. Undrar om han har hittat på nåt särskilt med bilen i vinter? Och hon där – henne har jag inte sett tidigare, men det blir säkert kul! Och två nya killar dessutom, undrar vad dom går för? Och känner inte jag igen den bilen…?

Nya förare? Jodå, vi har tre nya förare i år och vi vill att ni är exakt lika välkomnande som vanligt mot dessa genom att stå för några av VolvoCupens kännetecken, nämligen delaktighet och hjälpsamhet. De nya förarna i år är:

Pernilla Nyström Lödöse, Daniel Raatikainen Borås och Fredrik Wiborg från Göteborg.

Samtliga gör debut I VolvoCupen så ta väl hand om dom!

I övrigt är det mesta sig likt från i fjol och även om det var en hel del spännande nyheter, gick säsongen lysande och den kommer att gå minst lika bra i år. Det har fyllt på bra i en del övriga klasser och det känns som att SSK kan se fram emot en bra säsong. De minsta juniorerna i Renault  Junior Cup har blivit betydligt fler än i fjol, men vi tror att den åtråvärda SSK-mästartiteln även i år kommer tilldelas en VolvoCupsförare. Det är verkligen något att kämpa extra för!

Följ nedräkningen här på hemsidan och kom väl förberedd till både test och premiär. Vill du komma i kontakt med oss gör du det enkelt när vi ses eller via hemsidans kontaktinfo. Och vill du hjälpa till med att hålla vår Facebook levande och intressant, är du mer än välkommen! Adressen är www.facebook.com/volvocupen

Vi önskar er ett stort Lycka Till med säsongen 2015. Låt oss gemensamt göra detta till den bästa säsongen någonsin!

Hälsningar

VolvoCupen