Årsarkiv: 2016

EDVIN HELLSTEN VOLVOCUPMÄSTARE 2016

Grattis Edvin till en mycket väl genomförd säsong! Det var spännande in i det sista och ingen lämnade en centimenter till konkurrenterna.

Edvin-Hellsten-MK

Grattis också till utmanaren Fredrik Wiborg som trots ett bilbygge mitt under säsongen kom tillbaka och verkligen satte press på Edvin! På bilden ser vi även Sanna Andreasson som var bästa tjej 2016 (men inte den enda). Trean i serien, Erik Halvorsen, var tyvärr inte med vid prisutdelningen.

Oskar_Fredrik_Sanna_M

Själva finalracet på Gelleråsen var mycket dramatiskt. Under inledningsvarvet blev Edvin Hellsten körd av banan och titelchansen var som bortblåst! Fredrik Wiborg gjorde det han kunde, nämligen att leda racet. Edvin startade en uppkörning från någonstans runt 9:e plats och tog sig så långt som till 3:e. Mycket kämpa och stor precision i körningen!

Vid målgång var Fredrik Wiborg vinnare av både finalen och Cupen, med två ynka poäng! (Not: Den som vann körde ihop 900 poäng, så 2 poäng ÄR verkligen ynka lite.)

Efter målgång hade tävlingsledning och domare anledning att reda ut om Edvin körts på ojuste. Efter sammanträden, intervjuer med förare och granskning av tillgängligt videomaterial kom man fram till att så var fallet och det gjorde att Edvin fick tillbaka en placering och poäng nog att passera Fredrik i totalen. Tråkigt att race avgörs efter målgång, men det hade varit ännu tråkigare om det blivit fel :-)

Tabellen är uppdaterad. Klicka här.

/VolvoCupen web

VOLVOCUPEN PÅ RACEWEEK 2016

Fjärde tävlingshelgen för SSK:s VolvoCupen avgjordes på Kinnekulle Ring under legendariska Raceweek. Teamen var om möjligt ännu mer laddade än vanligt då Raceweek är en av årets höjdpunkter! Race 1 vanns av tabelltvåan Fredrik Wiborg i en alldeles nybyggd 855 och Race 2 av fjolårsmästaren Erik Halvorsen i en S40. Mästerskapsledaren Edvin Hellsten var 2:a i båda loppen och det gjorde honom till bäste poängplockare i helgen!

Under senaste racet, på Falkenbergs Motorbana, drabbades Fredrik Wiborg av ett tekniskt fel och kraschade hårt. Så hårt att bilen inte gick att rädda. Teamet satte då till alla klutar och byggde en ny bil! Den nya bilen var så bra så Fredrik lyckades vinna FINI Shootout, den nervpirrande sista delen på kvalet. Eftersom ingen bil ”kör sig själv” (inte i VolvoCupen i alla fall) ska självklart Fredrik ha en eloge för körningen också. Det var två bra prestationer!

Topp 5 i kvalet var Fredrik Wiborg 855, Edvin Hellsten 850, Oskar Hellsten 850, Erik Halvorsen S40 och Stian Theodorsen S40.

Bakom dessa kom Daniel Raatikainen 850 på 6:e plats, Sanna Andreasson 850 7:a (rookie och bästa tjej!), Filipe Skagerfält 940 8:a (rookie). Årsdebuterande Jimmy Pettersson i en 855 lyckades kvala 9:a i sitt livs första kval i VolvoCupen! Idel prestationer!

Race 1 var tätt och jämnt. Fredrik Wiborg tog starten från Pole Position (startruta 1) och skapade snabbt en lucka till Edvin Hellsten. Mot senare delen av racet knaprade Edvin in avståndet, men han kunde inte hota Fredrik. (På bilden är Fredrik till vänster, Edvin till höger. Bakom dem Oskar (röd), Erik (rödblå) och Stian (blå jämte Erik) . Strax efter start.)
Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.

 

 

Bakom dem skiftades det en del positioner. Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.
Stian Theodorsen körde upp sig från 5:e till 3:e plats, och satte helgens snabbaste varvtid med 1.02,995. För övrigt enda tiden under 1.03. Sånt är viktigt för racerförare ;-)
(Bilden är från prispallen. Edvin, Fredrik och Stian.)

 

Oskar Hellsten tappade en placering och slutade 4:a. 5:a kom rookien Filipe Skagerfält, efter en uppkörning från 8:e startposition!

Bästa tjej, Sanna Andreasson körde in på en stark sjätteplats. Hon hade ingen mindre än fjolårsmästaren Erik Halvorsen bakom sig!
(Bilden visar hur kul det är att köra VolvoCupen! Sanna ler gott i bilen. På bilden är Filipe bakom, men det skulle ändras.)Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.

Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.

 

 

 

Erik Halvorsen startade 4:a, men efter att ha varit inblandad i något i Kvarnkurvan fick han ta upp jakten från sista plats. Strongt gjort av Erik att köra upp sig till 7:a! Han säkrade härmed en plats i första startled i Race 2, då VolvoCupen vänder på de 8 främsta till andra racet. ”Worth fighting for!”
(Bilden visar hur långt ut i det gröna Erik hamnade innan han kunde ta upp jakten. Nr 28 hade inget med incidenten att göra.)

På 8:e plats, och därmed Pole Position till Race 2, hade vi Magnus Hasselström. Magnus startade 12:a, så han var den som plockade flest placeringar i racet!

Race 2, där startordningen vänts för de 8 bästa i Race 1, blev som vanligt mycket sevärt. Erik Halvorsen var extremt revanschsugen och tog kommandot direkt. Ledning från start till mål, inget att diskutera!

På 2:a plats kom en vilt jagande Edvin Hellsten. Han leder serien och kör med med stort självförtroende och stor precision. Start från ruta 7 hindrade inte Edvin, men han fick kämpa för varje meter!

Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.På 3:e plats kom brorsan Oskar Hellsten. Efter en tuff inledning av säsongen stämmer det bättre och bättre för honom. Efter Raceweek har han tagit ett rejält kliv uppåt i tabellen och han har nog ambitionen att klättra lite till. Han har inte varit sämre än 4:a, de senaste 4 racen.
(Prispallsbild från Race 2 med Edvin, Erik och Oskar. )

4:a kom dagens gladaste, och förmodligen nöjdaste, förare. Filipe Skagerfält fick till en kanonstart och klämde sig in på andra plats. Han rådde inte på Halvorsen, men han höll länge undan för alla bakom. Alldeles i slutet av loppet kunde Edvin Hellsten ta sig förbi, men det var inte enkelt! Tyvärr, för Filipe, så hängde Hellsten Oskar med när tåget gick så han tappade 2 placeringar ”på en omkörning”. Ett sånt här race är ändå oerhört bra för självförtroendet och bådar gott för framtiden!

Fredrik Wiborg, som startade i ruta 8, jobbade och slet för att klättra i fältet. Han är ruskigt snabb men när bilarna är så lika som de är i VolvoCupen måste man ha lite flyt för att komma fram i fältet. Man kan i alla fall inte ha oflyt. 5:e plats gjorde att han blev helgens näst bäste poängplockare under Raceweek! ”Also worth fighting for!”

Plats 6 gick till Stian Theodorsen och det var det samma som den position han startade från. Det hände en del uppåt och neråt, men placering 6 slutade det på.

Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.Racets bäste ”klättrare” blev Daniel Raatikainen! Efter en försmädlig tjuvstart och ett tungt Race 1 startade han från ruta 12. 7:a i mål blir man inte utan ansträngning, så Daniel var både trött och glad efter racet!
(På bilden ser det ut som Daniel, till höger, försöker övertyga Filipe Skagerfält om något. Mitt emellan står Pernilla Nyström och lyssnar. Man skulle vilja veta vad som diskuterades…)

Utöver bra prestationer på banan, hände det även en del i depån. Familjen Jörgenssen/Hjörund har haft ett tungt år med många haverier. De såg ut att meka oavbrutet under hela helgen, bl.a. med ett motorbyte…! Men det var inga sura miner för det och bilen kom till start. Stående ovationer från alla andra tävlande och organisationen runtomkring! ”Snacka om fighting spirit!”
(Motorbyte med mänsklig motorlyft på vänstra bilden. På högra bilden har vi Fred Iwan Jörgensen och Henrik Hjörund.)

Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK-Serien.

 

 

 

 

 

Nästa tävling i VolvoCupen körs även den på Kinnekulle Ring. Då avgörs 5:e racehelgen, med race 9 och 10. Efter det återstår endast ett race, så nu tätnar det! I toppen skiljer det 46 poäng mellan 1:an Edvin Hellsten och 3:an Erik Halvorsen. Seger i ett race ger 100 poäng så missa inte 3-4/9.

/VolvoCupen web

RACEWEEK på KINNEKULLE RING

SSK och VolvoCupen har uppdaterat tekniska reglementet för 850, S/V/C70, S60 med ett större urval av användbara motorer. Nu tillåts grundmotor t.o.m. 2009. S40-reglementet har uppdaterats med diverse info och specifikationer om motorerna. Se INFO TEKNIK för länkar.

Inför Raceweek är det dramatik i tabellen. Edvin Hellsten 850 leder på 460 poäng. Strax bakom ligger Fredrik Wiborg 855 med 464 p. och regerande mästaren Erik Halvorsen S40 på 448 p. Med tanke på att poängskalan är 100, 80, 70, 64, 58 o.s.v., så får mästerskapet anses som helt öppet! Det blir tuffare och tuffare nu!

Motormag_160613_4_RW

 

FÖRARUTVECKLING!

Säsongen har kommit igång och i VolvoCupen utvecklas förare, både gamla och nya!

Edvin Hellsten, Erik Halvorsen, Daniel Raatikainen och Sanna Andreasson. Grabbarna stod på prispallen i Race 2. Sanna vann en Fini kompressor för helgens prestation :-)

Edvin Hellsten, Erik Halvorsen, Daniel Raatikainen och Sanna Andreasson. Grabbarna stod på prispallen i Race 2. Sanna vann en FINI kompressor för helgens prestation :-)

Fjolårstrean Fredrik Wiborg 855 har inlett starkt. Efter total genomgång av bilen i vinter och fullt fokus, så har säsongen börjat med nästan full pott! Tre första- och en fjärdeplats gör att han toppar tabellen.

Regerande VolvoCupmästaren Erik Halvorsen S40 har varit lite försiktig inledningsvis, men nu senast tog han årets första heatseger. Förmodligen inte den sista… Erik har rutin och vill helst inte kliva ner från VolvoCup-tronen. Räkna med upptrappning från Eriks sida!

Bröderna Hellsten 850/S70 deklarerade före säsongen att de går för seger i cupen. Edvin är den som lyckats bäst så här långt. Stabila resultat (pallplats i alla race) placerar honom på tredje plats i nuläget. Ska man tro vad han säger, så kommer han att intensifiera jakten på absoluta toppresultat! Brorsan Oscar har tyvärr brottats med tekniska problem, men när han är ”på banan” kommer han att göra allt han kan för att visa vem i familjen som egentligen är snabbast!

På färde plats har vi nu den glade gutten Stian Theodorsen S40. Det är ett snyggt kliv uppåt då han var åtta i totalen förra året. Stian siktar på att bli VolvoCupens snabbaste norrman, var säkra på det!

Femman i serien inkasserade en stor portion självförtroende i senaste tävlingen. Daniel Raatikainen 850 tog nämligen sin första pallplats och det är en milstolpe för en ung och ny förare! Med all säkerhet kommer Daniel att jobba stenhårt för att få uppleva det igen!

Sexan i serien är en riktig rookie! Killen med VolvoCupens längsta namn, Filipe Skagerfält Vasconcelos 940, har börjat strålande bra med tanke på att han klivit in med mycket ringa racingerfarenheter. Han är ett levande bevis för att VolvoCupen är en bra klass att börja lära sig köra racerbil! Det ska bli spännande att följa Filipe under året!

Sanna Andreasson 850 är seriens högst placerade tjej! Sanna har racing i blodet och bra stöd av sin familj. Hon kommer säkert att försöka klättra från sin sjundplats!

Nästa tävling i VolvoCupen och SSK körs på Falkenbergs Motorbana den 18 juni. SSK-serien kör alla sina klasser och banan är mycket publikvänlig. Inträdet är gratis och man har tillträde till depån. Servering och speaker finns så det kommer att bli en bra tillställning!

Välkomna!