Årsarkiv: 2017

Årets mästare tar sig an nya utmaningar 2018

Namn: Stian Theodorsen
Född: 1987
Bor: Fredrikstad,Østfold
Klubb: NMK Sarpsborg-Rudskogen
Favoritbana: Falkenberg
Yrke: Kontraktsingeniør
Hej Stian, 2017 års mästare! Hur känns det att inneha den titeln såhär någon månad efter avslutad säsong?
Det er jo litt tøft og kunne ta med seg klasse seieren hjem til Norge :)
Vad har varit det bästa med den här säsongen?
Det må være at bilen har vært uten feil, den har fungert meget bra. Jeg har klart å kjøre ganske feilfritt også så det har blitt mange bra plasseringer.

Stian i sin vinnarbil

Du har kört en S40 sedan du började i klassen men för de som inte följt dig så noga, hur länge har du kört i VolvoCupen?
Jeg startet i 2015 for å se om bilsport kunne være noe for meg, da blei jeg nr 8. Kjørte så 2016 sesongen og blei nr 4, 2017 blei målet nådd og tok 1.plassen i Volvocupen.
Vad har du kört innan du började i VolvoCupen?
Jeg har kjørt litt motor cross, ingen ting i bilsport.
Nu när du vunnit i en S40 så siktar du på en ny utmaning, vad ska du hitta på nu?
Bilen er solgt til en hjemme i Norge, jeg har fått tak i en volvo 242 VOC. Bilen har gått siste løpet på Falkenberg for 10 år siden. Det finns en del jobb på bilen for å prøve få den i god stand, jeg har som mål og få testet den ut i vinter på iskjøring.

Pågående projektet inför 2018
Varför valde du just den bilen?
Fordi den har RWD og ikke FWD som S40 :) Den har stått lagret i Norge i 10 år, synes det var for dumt at den skulle stå uten å bli brukt. Det har også blitt tillat med litt andre modifiseringer for å kunne klare og henge på med 240 sammen de nyere bilene.
Vad är då målet för 2018?
Å teste ut alt som går og gjøre med 240 innenfor reglementet. Plasseringen og tider får komme når man får testet ut saker og greier. Må få bilen til og henge sammen :)
Vad är ditt bästa råd till den som funderar på att börja tävla i VolvoCupen?
Det må være å få tak i en bil som er ferdig bygd og er i god teknisk stand, slik at man slipper å finne opp dynamitten på nytt. Det handler om å få kjørt så mye som mulig, ikke ligge og skru.
Sista frågan, vad är det bästa med VolvoCupen tycker du?
At det er som klass reklamen ”maximal racing til minimal kostnad”. Det er tett mellom alle bilene, det er mange som er innenfor det samme sekundet på rundene.

Stort grattis till Stian ännu en gång till en välförtjänt seger 2017! Det ska bli spännande att se hur han klarar av när det driver i ”rätt ände” och självklart väldigt roligt att han fortsätter i VolvoCupen. Lycka till under 2018 och framåt!

Meriterad ung förare ansluter till VolvoCupen

Namn: William Gunnarsson
Tävlingsbil: Volvo S40
Född: 1997
Klubb: Linköping MS
Bor: Örebro/Linköping
Yrke: Jobbar på lager
Hur hittade du VolvoCupen?
Upptäckte klassen år 2014 då jag körde 2 st race i Renault Junior Cup.
Vad fick dig att välja just VolvoCupen?
Jag valde VolvoCupen då det verkar vara en riktigt stabil klass samt att SSK-serien är en bra arrangör. Jag har aldrig varit missnöjd med en tävling arrangerad av SSK så då tänkte jag att varför inte tävla i den serien?
Vad har du för racingmeriter sen tidigare?
Kört karting 2006-2012. Sen som jag nämnde innan så körde jag 2 tävlingar i Renault Junior Cup 2014. 2016-2017 har jag tävlat i legends.
Har du hunnit testa nya bilen än?
Haha tyvärr inte, har precis köpt bilen…
Vad har du för förväntningar på VolvoCupen?
Tight och fair racing, inget annat.
Vilken racerbana är din favorit?
Knutstorp.
Vad har du för målsättning 2018?
Högst upp såklart, får se hur långt det räcker bara.

Riktigt kul att du väljer VolvoCupen och lycka till! Det ska bli spännande att se hur väl William kan mäta sig med övriga i fältet som förövrigt börjar fyllas på rätt rejält vilket vi självklart är glada för. 2018 ser onekligen lovande ut!

Ytterligare en förare sällar sig till leden 2018

Namn: Filip Sjögren
Tävlingsbil: Volvo S40
Född: 1999
Klubb: Västra Östergötlands MK
Bor: Mantorp
Yrke: Går tredje året i gymnasiet på bygg och anläggning
Hur hittade du VolvoCupen?
Jag har skruvat åt min lillebror Elliot som kör i Renault Junior Cup och då kollat en del på Volvocupen under året och kände att det kunde vara en bra klass att börja i.
Vad fick dig att välja just VolvoCupen?
Det verkar vara en riktigt rolig och jämn klass.
Vad har du för racingmeriter sen tidigare?
Har tävlat i karting i 6 år.
Har du hunnit testa nya bilen än?
Ja, premiären blev på mek/sponsorhelgen i år och det kändes riktigt bra så nu är jag väldigt taggad på nästa säsong!
Vad har du för förväntningar på VolvoCupen?
Jag hoppas på rolig och tajt racing!
Vilken racerbana är din favorit?
Det återstår att se eftersom att jag inte tävlat i riktig bil tidigare och då inte kört på sådana banor.
Vad har du för målsättning 2018?
Lära känna bilen och försöka komma så bra till som möjligt!

Välkommen till VolvoCupen Filip och lycka till 2018! Vi har åtminstone en presentation till på gång så mer är att vänta.

Ny förare med S40 som vill utmana i toppen 2018

Namn: Michael Haflidason Häussler
Tävlingsbil: Volvo S40
Född: 2000-07-25
Klubb: Bohus Racing
Bor: Kungälv
Yrke: Studerar till bilmekaniker
Hur hittade du VolvoCupen?
Jag hittade VolvoCupen samtidigt som jag körde Renault Junor Clio Cup.
Vad fick dig att välja just VolvoCupen?
Jag valde VolvoCupen då jag tyckte att det var ett bra steg vidare från Clio.
Vad har du för racingmeriter sen tidigare?
Vinnare av Lidköping open 2013, 5a i Svenska mästerskapet 2014 och tävlat i academy trophy 2014 (Slutade 21a som enda deltagare för sverige) i gokart och 3a två år i rad i Renault junior cup.
Har du hunnit testa nya bilen än?
Ja jag testade den nu på SSKs mek- och sponsorhelg och det kändes riktigt bra!
Vad har du för förväntningar på VolvoCupen?
Jag hoppas på hård och rolig racing och att ha trevligt med mina medtävlande.
Vilken racerbana är din favorit?
I Sverige är det Falkenberg för att den är snabb men ändå teknisk. I övriga världen är det nog Nurburgring Nordschliefe.
Vad har du för målsättning 2018?
Lära mig köra större bil men hade självklart varit superkul att vara med i topp tre totalt eller i alla fall i något av racen.

Vi hälsar självklart även Michael varmt välkommen till VolvoCupen – Maximal racing till minimal kostnad! Fler presentationer följer!

FINAL I VOLVOCUPEN

VolvoCupfinalen avgjordes på SSKs hemmabana Kinnekulle Ring den 23/9. På finalen körs endast ett race så alla förarna var supertaggade och det sparades inte på något. Filipe Skagerfält tog sitt livs första seger och markerade med det att hans tredjeplats i mästerskapet inte är en slump. Daniel Raatikainen vann kvalet och var tvåa i racet. Det befäste hans andraplats i totalen.

Fredagens två friträningar, där den ena var på torr och den andra på blöt bana, toppades båda två av Daniel Raatikainen som hittat mycket fart under sin tredje säsong i VolvoCupen.

På lördagen kördes först en träning i lätt regn. Den toppades återigen av Daniel, följd av Peter
Wiborg och Håkan Malmborg. När det sedan blev dags för kval var det på upptorkande bana som hela tiden blev snabbare. VolvoCupen körde även Shootout, där topp fem från grundkvalet får varsin chans att sätta ett ”super-varv” ensamma på banan. Dessa fem var Daniel Raatikainen, Filipe Skagerfält, Emil Sonesson, Peter Wiborg och Håkan Malmborg. Daniel fick till ett inspirerat varv och tog Pole position (ettan i kvalet får bästa startplats) före Filipe Skagerfält. Peter var snabb och tog plats i tredje startruta. Håkan höll sin fjärde plats medan Emil inte riktigt lyckades i Shootouten utan halkade ner till femte plats. Värt att nämna är också att Sanna Andreasson kvalade in som sexa och Pernilla Nyström som sjua, precis utanför Shootouten. Det visar att även de hade bra fart!

Lite senare på dagen var det då dags för race! Alla gav verkligen allt och lite till och bjöd upp till en riktig show! Banan hade hunnit torka upp i racelinjen så alla laddade för fullt från start. Raatikainen kom iväg bäst från Pole och ledde tätt följd av Skagerfält. Wiborg tappade tyvärr både Sonesson och Malmborg, som båda gjorde bra starter. Efter bara några varv var Skagerfält ikapp Raatikainen och började utmana om segern. Raatikainen gjorde vad han kunde, men Skagerfält var för stark. En sen inbromsning och attack in i Kinnekulles berömda Kvarnkurva var det som gjorde racet. Efter det drog Skagerfält ifrån till sitt livs första seger i VolvoCupen.
Raatikainen fick sedermera uppvaktning bakifrån från en vilt jagandes Sonesson. Tyvärr blev det en oavsiktlig sammanstötning dem emellan, som senare gav Sonesson problem. Håkan Malmborg höll länge fjärdeplatsen och tredjeplatsen, men gav mot slutet bort sin pallplats till Sanna Andreasson.

SSK-Final Kinnekulle Ring

Topp tre från racet: 2:a Daniel Raatikainen, 1:a Filipe Skagerfält, 3:a Sanna Andreasson

Vinnaren av 2017 års upplaga av VolvoCupen blev Stian Theodorsen i sin S40 som då tar med sig pokalen till Norge. Daniel Raatikainen i Volvo 850 blev serietvåa och Filipe Skagerfält blev trea med sin 940. Detta visar hur jämn VolvoCupen är, när det är tre olika modeller på pallen! Vi har också haft sex olika segrare på 11 race under årets gång vilket visar hur jämnt det är genom hela fältet. 

SSK-Final Kinnekulle RingSanna Andreasson (bästa tjej), Daniel Raatikainen, Stian Theodorsen, Filipe Skagerfält

Tävlingarna är slut, men det är en viktig sak kvar på säsongen. Den traditionella Mek&Sponsorhelgen körs den 6-8/10. På fredagen börjar höstens licenskurs och lördag-söndag är det körning på banan. VolvoCupen kommer att erbjuda medåkning till hugade spekulanter och är någon seriöst intresserad av att börja köra i klassen kan det bli tillfälle att få provköra en VolvoCupbil. Hör gärna av dig i förväg till Filipe Skagerfält (filipe.skagerfalt@gmail.com) om du är intresserad av det.

VOLVOCUPEN LOCKAR NYA FÖRARE

Namn: Niklas Angbo
Tävlingsbil: Volvo 850
Född: 2000
Klubb: SSK
Bor: Sjövik
Yrke: Studerar på gymnasiet
Hur hittade du VolvoCupen?
Genom Jimmy och Sanna Andreasson. Jimmy har kört VolvoCupen tidigare och Sanna kör nu.
Vad fick dig att välja just VolvoCupen?
Jag har velat köra VolvoCupen ända sedan jag fick åka med i Jimmys bil på mek- och sonsorhelgen 2014.
Vad har du för racingmeriter sen tidigare?
Jag har tävlat i motocross och kör idag min andra säsong i Renault Junior Cup.
Har du hunnit testa nya bilen än?
Nej inte ännu, det blir förhoppningsvis på mek- och sponsorhelgen 7-8 oktober.
Vad har du för förväntningar på VolvoCupen?
Att den ska bjuda på en större utmaning än Renault Junior och rolig racing.
Vilken racerbana är din favorit?
Kinnekulle Ring
Vad har du för målsättning 2018?
Att göra mitt bästa och ha roligt med alla. Skulle gärna slå Sanna också :)

Vi hälsar Niklas varmt välkommen till VolvoCupen – Maximal racing till minimal kostnad! Håll utkik här på hemsidan för fler presentationer då vi råkar veta att det finns några till på ingång…

VOLVOCUPEN DELTÄVLING FEM

Femte deltävlingen i VolvoCupen avgjordes på tekniska Gelleråsen i Karlskoga. Dagen bjöd på väldigt omväxlande väder och stora utmaningar. Det var torra förhållanden på förmiddagens test och kval, men sen slog det om fullständigt med ett ösregn till Race 1.

Under förmiddagens test var Håkan Malmborg i topp följd av Emil Sonesson och Daniel Raatikainen.

När VolvoCupen gick ut för kval var förhållandena goda och förarna var ordentligt laddade. Flera av dem förbättrade sina tider hela tiden och när grundkvalet var över så såg topp fem ut som följer; Håkan Malmborg, Emil Sonesson, Sanna Andreasson, Daniel Raatikainen, Stian Theodorsen. Något som är riktigt kul att se är att tjejerna fortsätter att hävda sig. Denna gång var det Sanna som visade grabbarna att hon är att räkna med! Efter Shootout såg slutgiltiga startuppställningen inför Race 1 ut såhär: Håkan, Daniel, Sanna, Stian och Emil. Emil fick tyvärr avbryta kvalet precis innan Shootouten med trasig motor och missade således båda racen, men har lovat att komma ordentligt revanschsugen till finalen på Kinnekulle 23:e september!

VolvoCupen hade sedan några timmars uppehåll innan det var dags för Race 1. Lagom till Line up så kom då skyfallet och dränkte hela Gelleråsen. Starten blev försenad och det var ett tag osäkert om det ens skulle gå att köra. Som bekant har VolvoCupen stående start i första racet men denna gång blev det några varv bakom Safety Car, sedan släpptes fältet och racet var igång. Håkan hade fördelen att vara först och på så sätt slippa vattensprayen från framförvarande bil. Där bakom hängde Daniel på bra och lät inte Håkan vila. Bakom honom var det sedan väldigt händelserikt med en del avåkningar och luriga förhållanden. Två som bevisligen hanterade det riktig bra var Julia Eliasson som körde upp sig från 12:e startruta till en sjätteplats och Filipe Skagerfält som tog sig från nionde till tredje. Pernilla fick dessvärre bryta efter att ha gått ihop med Sanna Andreasson i slutet av rakan och blivit stående vid sidan av ingången till första sväng. Sanna kunde fortsätta men Safety Car kom då ut och sedan blev racet rödflaggat på grund av de dåliga förhållandena. Både Pernilla och Sanna klarade sig bra med endast lite stela muskler. Topp tre i mål blev således Håkan Malmborg, Daniel Raatikainen och Filipe Skagerfält.

Mellan Race 1 och 2 lättade regnet och det såg först ut som det regnat färdigt. Återigen började det regna när förarna stod i line up, men denna gång var det måttligare och racet kunde köras utan hinder. Med den omvända startordningen som används i VolvoCupens andra race, där vi denna gång vände de första sex, stod nu Julia Eliasson i pole position. Hennes första i Volvocupen! Bredvid sig hade hon Jan Johansson och bakom följde Stian Theodorsen och Filipe Skagerfält i andra led. Daniel Raatikainen och Håkan Malmborg stod i tredje. Både Daniel och Stian gjorde bra starter och tog sig längst fram i fältet direkt. Där bakom var det desto tightare mellan Julia, Jan och Filipe där det till slut stod mellan Jan och Filipe som låg jämsides igenom fyra kurvor i fajt om tredjeplatsen. Den fighten gick Filipe vinnande ur.

I täten riskerade Stian ingenting utan bevakade sin andraplats som i förlängningen säkrade totalsegern i VolvoCupen 2017. Stort grattis till Stian Theodorsen som konsekvent kört riktigt bra under året och därmed åker hem till Norge som serievinnare 2017 med en deltävling kvar att köra.

Finaltävlingen i VolvoCupen körs lördagen den 23/9 på Kinnekulle Ring utanför Götene. Välkommen att komma och titta och prata med våra förare :-)

VOLVOCUPEN PÅ SSK RACEWEEK

Deltävling fyra i VolvoCupen avgjordes under SSKs populära Raceweek på Kinnekulle Ring 30/7. Det var en helg som bjöd på omväxlande väder och många förare visade prov på goda färdigheter bakom ratten. Det gav inte bara underhållande race utan även kvalet var en nagelbitare.

Det kördes två tester på fredagen där Håkan Malmborg toppade listan under första passet och Sanna Andreasson det andra. Hon visade att hon är att räkna med framöver.

På lördagen var Sanna återigen snabbast på morgonens test. När eftermiddagen och kvalet närmade sig kom regnet, som snabbt tilltog och låg tungt över Kinnekulle när VolvoCupen rullade ut. Detta satte verkligen prov på förarnas skicklighet och att våga köra fort även när förhållandena inte var optimala.

När första delen av kvalet var över och det var dags för Shootout, där de fem främsta från det ordinarie kvalet får varsin chans att på fri bana sätta ett ”super-varv”, hade vi två debutanter bland topp 5. Richard Bertilsson och Julia Eliasson visade att regnet inte var något som avskräckte dem från att sätta snabba varvtider och de tog sig in på en fjärde- respektive femteplats. Båda är dessutom nya i klassen för i år. Riktigt kul att se att de redan hävdar sig mot övriga i fältet! Övriga tre som gick vidare var Daniel Raatikainen, Emil Sonesson och Filipe Skagerfält. Resultatet efter Shooutouten blev: 1. Daniel Raatikainen 2. Filipe Skagerfält 3. Emil Sonesson 4. Julia Eliasson 5. Richard Bertilsson.

Inför söndagens två race klarnade det upp och VolvoCupen hade nästintill perfekta förhållanden när de gick ut i race 1, med stillastående start.

Alla kom av linjen bra, vilket bäddade för många fina dueller under de första varven. Emil Sonesson gick från tredje startruta till första på de första två varven, Pernilla Nyström från sjätte till fjärde och Peter Wiborg från sjunde till femte innan han tyvärr fick kasta in handduken med tappad bromsverkan. Topptrion bestående av Emil, Daniel och Filipe skapade en lucka ner till övriga fältet och låg tätt ihop racet igenom men ordningen stod sig in i mål. Sanna Andreasson hade bra fart även i racet men fick en svår nöt att knäcka i form av rutinerade Håkan Malmborg som lyckades hålla Sanna bakom sig racet igenom samtidigt som han försökte attackera Pernilla Nyström framför sig. Pernilla vek dock inte ner sig utan kunde hålla Håkan bakom sig.

I race två var det som vanligt omvänd startordning, där man vände de sex första. Detta bäddade självklart för ytterligare ett spännande race och spännande blev det! Håkan Malmborgs stod i pole position, med Pernilla Nyström bredvid sig och Stian Theodorsen på tredje. Där bakom stod topp tre från första racet.

Håkan kom iväg allra bäst och tog ledningen före Stian, Pernilla och Daniel. Där bakom kom även Sanna som en raket och var uppe på en fjärdeplats innan hon fick problem och halkade ner i fältet. Håkan och Stian fick en lucka ner till övriga fältet när det under de första varven var en het kamp om fjärde där hela fem bilar låg väldigt tight ihop och bytte platser flera gånger.

Daniel kom ikapp Stian några varv från slutet. Stian hade mer att ge och tog då upp fighten med Håkan och lyckades ta sig om på näst sista varvet. Håkan fick sedan kapitulera när även Daniel satte in en attack på det allra sista varvet. Lite snöpligt för Håkans del, som ledde racet igenom, men han är nog ändå nöjd med sin tredjeplats.

Stian tog en välbehövlig seger som gör att han behåller ledningen i serien.

Fullständiga resultatlistor finner du här:

Race 1    Race 2

Det går även denna gång att se helgens race i repris på sbfplay. VolvoCupen kör först och sedan vid ca 3.18 igen.

https://sbfplay.solidtango.com/video/ssk-raceweek-2017–2

 

Nästa tävling går av stapeln 2:a september på Gelleråsen, Karlskoga. Hoppas vi ses där!

RACEHELG 3 VOLVOCUPEN PÅ FALKENBERG

Det bjöds på tät och händelserik racing när tredje tävlingshelgen i SSK-serien avgjordes på snabba Falkenbergs Motorbana den 17:e juni. VolvoCupförarna var laddade, som vanligt, och bjöd på bra race! Två förare gjorde sitt livs bästa resultat i VolvoCupen, nämligen Daniel Raatikainen som vann Race 1 och Filipe Skagerfält som knep andraplatsen i Race 2. Många höjdpunkter i helgen!

Helgen började med en regnig och blöt fredag med fyra frivilliga träningspass. Mot kvällen klarnade det upp och lördagen bjöd på sol och värme när det blev dags för kval på förmiddagen. Daniel Raatikainen slog till med bästa tid i sin Volvo 850 (54.375) och tog Pole position inför första racet. Närmast bakom var Jan Johansson, även han i en 850, med 54.533. Andra startled bestod av Stian Theodorsen S40 på tredje plats och Peter Wiborg 855 på fjärde. Ett bevis på hur tät racing VolvoCupen bjuder på är att det under kvalet endast skiljde 1,9 sekunder från första till trettonde plats!

I första racet är det stillastående start för VolvoCupen. Daniel kom iväg bra från sin Pole position och höll ledningen genom chikanen (första kurvkombinationen, se bilden). Även Stian gjorde en bra start och tog sig direkt upp på en andraplats. Fler som kom iväg bra var Håkan Malmborg 850 som tog en placering till fjärde och Pernilla Nyström 850 som tog sig från sjunde startruta upp till en femteplats redan ner till första kurvan.

VolvoCupen_Race2_Falkenberg_170617_SSKDet var täta fighter genom hela fältet större delen av racet, där bland annat Julia Eliasson och Richard Bertilsson hade både en och två duster som Julia slutligen gick vinnande ur. I mitten av fältet pågick ett par riktigt härliga fighter där Sanna Andreasson fick titta både framåt och bakåt. Dels jagade hon Ulf Borgström S40 och senare fick hon även se upp för Emil Sonesson 850 som kom som en raket bakifrån. Han lyckades dock inte rå på Sanna som försvarade sig bra.

Racets show var fighten om femteplatsen där Pernilla Nyström slogs med näbbar och klor i flera varv för att hålla Peter Wiborg och Filipe Skagerfält 940 bakom sig. Tyvärr fick hon till slut vika ner sig och tappade lite snöpligt båda grabbarna i en omkörning då Peter fick innerspåret igenom kurva tre och Filipe kunde passa på att utnyttja luckan som uppstod. Topp tre såg intakt ut större delen av racet tills Jan tyvärr fick bryta från sin tredjeplats, när bilen gick varm. Det gjorde i sin tur att Håkan Malmborg nu var på prispallen. Daniel Raatikainen höll ledningen hela vägen in i mål och tog sin första seger i karriären, stort grattis! Stian körde in på en andraplats följd av Håkan på tredje.

I Race 2 tillämpas rullande start med omvänd startordning. Man vänder på 50% av fältet efter hur de gick i mål i Race 1. Den här gången vändes 6 bilar då det var 13 startande. Detta innebar att Pernilla Nyström startade i Pole position med Peter Wiborg bredvid sig och Filipe Skagerfält tillsammans med Håkan Malmborg i andra startled. Den här gången var det Peter som fick till en bra start och tog ledningen direkt. Pernilla lade sig på andraplats, Filipe på tredje och Stian fjärde, efteratt ha tagit sig förbi Håkan in i chikanen. Även Julia Eliasson 850 fick till en bra start och tog två placeringar! (Tyvärr bryta längre in i racet med motorproblem.)

Stian hade siktet inställt redan från start och satte riktigt bra fart framåt. Det tog bara ett par varv så hade han passerat både Filipe, Pernilla och Peter och var uppe i ledning. Den här gången var den stora fighten om tredjeplatsen, där Pernilla återigen försvarade sig riktigt bra men till sist fick ge vika för både Filipe och Daniel Raatikainen. Stian höll sin ledning ohotad in i mål medan Peter Wiborg försökte försvara sin andraplats mot Filipe, som jobbade sig ikapp under de sista varven. Peter fick ge vika på sista varvet då han bromsade på sig in i chikanen. Topp tre i andra racet blev Stian Theodorsen i sin S40 följd av Filipe Skagerfält 940 (personbästa!) och Peter Wiborg 855.

Helgens kämpe måste ändå bli Emil Sonesson. På fredagen rasade växellådan, som han fick bytt till lördagen bara för att tappa både ettan och tvåans växel i den nya redan på första träningen. Han fick ingen tid satt i kvalet men gav inte upp för det. Han blev igångputtad från depån i Race 1 och körde på endast trean och fyrans växel båda racen för att lyckas rädda de poäng som räddas kunde. Härligt att se!

Om man vill se helgens tävling igen så går det via följande länk.
Volvocupen kör kval 51 min, Race 1 3h 13 min och Race 2 5h 27 min in i sändningen.

https://sbfplay.solidtango.com/live/ginetta-gt5-challenge-radical

Nu laddar förarna om för Raceweek på Kinnekulle Ring 28-30 juli, väl mött!

/VolvoCupen web

RACEHELG 2 FÖR VOLVOCUPEN

Deltävling 2 kördes på SSK:s hemmabana Kinnekulle Ring. VolvoCupen gladdes åt att veteranen Janne Johansson var tillbaka. Han har gått från bakhjulsdriven 940 till en framhjulsdriven 850. Förra deltävlingen drabbades Peter Wiborg av motorhaveri, men hade reparerat och var sugen på revansch. Även Daniel Raatikainen kom med nytt under motorhuven och var mer än racesugen!

Efter träning kördes det kval, där topp 5 gick vidare till Shoot out.  Daniel Raatikainen (850) var snabbast i kvalet(!), följd av Peter Wiborg (855), Emil Sonesson (850), Stian Theodorsen (S40) och Sanna Andreasson (850).

I Shoot outen, där förarna gör upp om platserna 1-5 via ett enda nervpirrande kvalvarv, var det Stian som fick till det bästa varvet på 1:03.902, tätt följd av Daniel.

I race 1, där VolvoCupen tillämpar stående start, kom både Daniel och Stian iväg bra. Efter dessa herrar var det kamp mellan Sonesson, Wiborg, Janne J och Filipe Skagerfält som blivit allt snabbare i sin Volvo 940. Daniel och Stian bjöd på säsongens hittills bästa fajt genom att byta placeringar med varandra flera gånger under racets ca 15 minuter. Alltid riktigt schyssta fajter också ska tilläggas.

Stian drog längsta strået och var den som körde över mållinjen först. Han tog därmed säsongens andra seger. Daniel blev 2:a, vilket var personbästa, och Emil Sonesson 3:a. Janne J var nöjd efter sitt första race i en framhjulsdriven bil då han gick i mål som 5:a. Bästa tjej blev Sanna Andreasson, som slutade 7:a efter en bra kamp med Pernilla Nyström (850).

I race 2 var det omvänd startordning för de 6 första från race 1, vilket gjorde att Filipe och Janne J startade i första startledet. Janne fick den bästa starten och skapade tidigt en lucka till övriga fältet. En lucka som växte när Emil Sonesson tvingades bryta med trasig koppling. Även Filipe fick kasta in handduken p.g.a. tekniskt fel. Peter Wiborg försökte komma ifatt Janne J, men det räckte inte hela vägen utan Janne körde stabilt och vann race 2. Peter tog sin första pallplats, strax för Stian som körde in som 3:a. Bästa tjej blev nu Pernilla Nyström som tog revansch och körde i mål som 5:a före Sanna Andreasson. Efter dem var det Jimmy Pettersson (855), Richard Bertilsson (850), Håkan Malmborg (850) och Julia Eliasson (850).

Topp 3 i VolvoCupen just nu: 1. Stian Theodorsen 350 poäng, 2. Emil Sonesson 250 poäng, 3. Sanna Andreasson 214 poäng.

Nästa race körs på Falkenbergs Motorbana den 17:e juni. Välkomna dit!

/VolvoCupen – TN