VOLVOCUPEN KÖRDE PREMIÄR – MED MERSMAK!

SSK anordnade första tävlingen för säsongen 2014 på Gelleråsen utanför Karlskoga. VolvoCupen var största klass med 15 förare till start. Fler kommer, men premiärer brukar se färre deltagare av någon anledning.

SSK-premiär på Gelleråsen.
Snacket i depån var väldigt positivt, mycket beroende på det förändrings- och förbättringsarbete som pågår. Klassens sponsorjägare och fixare Mats Gille delade ut klassjackor till alla förarna. Profilklädesföretaget Texstar förser oss med förstklassiga produkter och brodyrspecialisten Sporthyra förädlar dem till snygga och representativa ”klasskläder”. Dekalexperten Inform förser alla bilar med reklam så nu är VolvoCupen snygga både på och utanför banan!

Fredagen innehöll 4 tränings- eller testpass och förarna passade på att prova ut inställningar, däck, spårval och allt som hör till racerbilar.

Lördagen inleddes med kval. Då höjs pulsen rejält, man känner att det är allvar! Tiderna förbättrades efterhand och snabbast denna gång var rutinerade norrmannen Erik Halvorsen i en Volvo S40. Tvåa, slagen med några tiondels sekunder, var August Krokström i Volvo 855. Trea var Oscar Hillström S40 och fyra utropstecknet och rookien Anton Eliasson 850. För att aldrig tävlat i VolvoCupen tidigare gjorde Anton en mycket bra prestation!

Race 1 hade en del spännande dueller och väldigt spännande väder! Det var svåra förhållanden för förarna då det regnade några gånger. Korta skurar som gjorde underlaget opålitligt. Det gjorde att det var en helt annan ordning på bilarna i mål. August Krokström kom tidigt upp i ledning och kontrollerade loppet mot mål. Erik Halvorsen hade en odramatisk resa på andraplats och bakom honom kom detta race utropstecken. Daniel Malmborg 850 körde säkert till sig en tredjeplats, hans första pallplats i VolvoCupen för övrigt! Det är den typen av ögonblick en racerförare minns! Tack vare vädret var det omkastningar ner igenom hela fältet. Roligt att titta på, svårt att köra!

SSK-premiär på Gelleråsen.

Erik Halvorsen, August Krokström och Daniel Malmborg

Race 2 såg alla fram mot med skräckblandad förtjusning. Där skulle det tillämpas omvänd startordning på de 8 bäst placerade från heat 1. Det innebar att August Krokström och Erik Halvorsen startade från ruta 8 och 7, medan Jimmy Andreasson 850 och Anton Eliasson startade i ruta 1 och 2. Somliga olyckskorpar trodde det skulle bli skrammelsoppa av värsta sort, men det blev det inte. Det blev däremot ren propaganda för underhållande och mycket väl genomförd motorsport! Självklart är det behäftat med risk för närkontakt när bilar som framförs på gränsen till det möjliga utmanar varandra, men i detta race var det en fröjd att se! Skickliga förare med respekt för varann!

Den som var mest laddad var utan tvekan August Krokström. Från sin åttonde startruta manövrerade han målmedvetet uppåt i fältet. Efter en kanonstart, och lite flyt, kunde han med stor kreativitet plocka konkurrent efter konkurrent för att gå upp i ledning. Erik Halvorsen som var snabb i första racet satte snabbaste varvid i race 2, men hade otur i trafik och slutade sexa. SSK-premiär på Gelleråsen.Tvåa i racet var Oscar Hillström som visade stor körskicklighet! Han satte också näst snabbaste varvtid! Trea var Jimmy Andreasson som kämpade mycket bra för att ”stanna” kvar i toppen. (Han startade i pole position och fick försvara sig mot de snabba som kom bakifrån.)

 

Nytt för i år är att VolvoCupen senare under säsongen kommer att köra envarvs shoot out som en del av kvalet. (Mer om det längre fram.) Det kommer att kallas Fini Shoot out. Tack vare ytterligare en hängiven sponsor ges det möjlighet att dela ut en Fini kompressor till någon som VolvoCupen tycker har gjort en prestation under tävlingshelgen. Denna gång gick kompressorn till Jimmy Andreasson. Trots en hel del tekniska motgångar under helgen samlade Jimmy ihop sig och knep en pallplats i Race 2. Bra jobbat i team Jimmy Andreasson, grattis :-)