HÖGKLASSIG RACING – IGEN!

 

VolvoCupen körde 24-25/5 sin andra racehelg, på Kinnekulle Ring utanför Götene. Klassen satsar mycket på att bli intressant och utbildande för förare, men även för att ge åskådarna valuta för pengarna. Till denna tävling införde man ytterligare en förbättring, stående start i det första av två raceheat. I det andra tillämpar man redan omvänd startordning så nu finns det två ”utmaningar” för förarna att bemästra, en i varje heat. Efter ett svårkört kval och två härliga race stod August Krokström Volvo 855 som helgens dominant. Full pott i två race och nytt varvrekord på Kinnekulle Ring.

Lördagen innehöll träning och kval och det blev inte helt enkelt att hantera. Träningen kördes under torra förhållanden, men sen kom regnet och många preparerade sina bilar för detta. 10 minuter före VolvoCupförarna skull köra ut på banan upphörde regnet och då blev det svårt. Förarna och teamen har att brottas med att dels kommer banan förmodligen att bli snabbara och snabbare, dels kan det börja regna igen och då blir det långsammare. När ska man egentligen lägga in stöten?

När kvalet var slut stod August Krokström 855 som klar etta. Tvåa var utropstecknet Ida Ericsson 850, som enträget tog placering efter placering på det skiftande underlaget! Erik Halvorsen S40 var trea. Noterbart är att det bara skiljde ca 2 tiondels sekund mellan tvåan och sexan!

Race 1 hade premiär för stående start. Det var många frågetecken och lite nervösa förare. Förvisso hade SSK (arrangören) varit kloka och ordnat autentiska provstarter tidigare på dagen, men skarpt läge är skarpt läge. Nu var det dags!

Man slås av hur fort de unga förarna tar till sig nyheter! Många har har inte körkort (tillåtet att köra från 16 års ålder) så de saknar den sortens körrutin, men ändå gick  starten problemfritt. Visst hade någon för lite gas och någon för mycket, men i stort gick det bra! Publiken fick se en del byten av placeringar och det gav naturligtvis spänningsmoment senare i loppet, när platserna skulle ”tas tillbaka”.

VolvoCup_race1_mohlinEn som gjorde en kanonstart var han som stod i Pole Position, startruta 1. August Krokström
drog iväg, tätt följd av norrmannen Erik Halvorsen. De skapade tidigt en lucka bakåt och August drygade ut ytterligare till Erik. Bakom dessa var det skiften och spännande racing.

På nionde varvet fick Oscar Hillström S40 problem. På banans snabbaste parti blev han bromslös. En racerförares absolut värstaVolvoCup_Oscar-H_Kvarn
mardröm! I ingången till den s.k. Kvarnkurvan tvingades Oscar skickligt att kasta bilen åt sidan för att undvika att köra på en konkurrent och sedan fick han en vådlig resa som slutade i avåkningszonerna. Bilen blev illa tilltygad, men Oscar klarade sig bra! (Tips:  Oscar har lagt upp ett mycket bra filmklipp på YouTube!)

Oscars avåkning gjorde att Safety Car gick ut och lugnade ner fältet. Vid omstarten tog August kommandot igen och Jan Johansson 940, som kört upp sig från sjunde till tredje plats (!), var mer på bettet än Erik Halvorsen. Jan tog sig för förbi Erik och kunde hålla placeringen in i mål! Det var en glad Jan ”Janne” Johansson efter race 1! Noterbart är att det blev nytt varvrekord för VolvoCupen. August hade ett varv på 1.03,128 mot tidigare 1.03,779)VolvoCup_pall_race1

Race 2 kördes med omvänd startordning för de 6 första platserna från heat 1. Emil R Karlsson 850 stod i Pole Position för första gången och hade Daniel Malmborg 850 vid sin sida. Det var garanterat hög puls i dessa bilar! Det är en väldigt bra möjlighet att starta långt fram, men det är också stor stress att det kan komma snabba konkurrenter bakifrån!

Starten (rullande) gick felfritt. August K körde listigt och kunde ta två placeringar i Kvarnkurvan (från sjätte till fjärde). Det bildades en kvartett som var otroligt tät. Emil R, Daniel M, Magnus Hasselström 855 och August låg som en klunga med väldigt lite avstånd mellan bilarna. När bilarna ligger så tätt brukar farten gå ner p.g.a. att det blir en blandning av fart och försvar.

August var rejält åksugen och gjorde livet svårt för Magnus H. På racingspråk burkar man säga att ”han var överallt”. Augusts front syntes i backspeglarna både här och där för Magnus, och till slut fick August den lucka han sökte. Daniel M hade strax tidigare gjort processen kort med Emil R, tagit ledningen och kört till sig en liten lucka. (Se bilden.)VolvoCup_Daniel_lucka

Några varv före mål var August ikapp Daniel och satte press även på honom. August var snabbare och till sist kom möjligheten! August vann före Daniel Malmborg som för övrigt gjorde karriärsbästa! Trea var Erik Halvorsen som målmedvetet arbetat sig upp till pallplats igen. Fyra Magnus Hasselström  och femma Jan Johansson.

I race två putsades varvrekordet ytterligare. Nu kröp tiden ner under 1.03, till 1.02,927.

– Vi gjorde gjorde några småjusteringar på bilen inför race 2, och så var jag jäkligt åksugen, sa en mycket nöjd och glad August Krokström efter målgång.

VolvoCupen har en samarbetspartner som i denna tävling delade ut en Fini kompressor till ”helgens prestation”. Denna gången gick den till August Krokström då han i princip tog full pott. Kvaletta, vinst i två race och varvrekord! Tack Fini och grattis August!140525_Fini_winner_Kinnekulle

/VolvoCupen