Var det bättre förr?

Jag skulle skriva en racerapport men ni som är aktiva på VOC-sidan har ju redan sett racet live, tävlat själva eller lyssnat på weben. Därmed är mina kommentarer onödiga. Man skriver inte i gårdagens tidning. Så vad gör de flesta?
Jo, pratar om hur det var förr…

Förr var allt mycket bättre och ju äldre man blir, så blir det bara bättre förr. Vänta bara, skall ni se!
VOC var bättre förr – åtminstone låter det så.
Glöm det!
Det är lika bra nu – bara lite färre bilar – än så länge.
Lika bra race. Tänk bara hur Jimmy Ericsson och Christoffer Graff kämpade i 15 varv förra racehelgen på Kinnekulle. Christoffer, som kört sedan 2000 tyckte det var ett av de allra roligaste racen han någonsin kört.
– Helt sjukt, så bra och så juste, sa både Christoffer och Jimmy efter målgång.
Och där någonstans startar hela storyn och meningen med Volvo Original. Någon gång i början på nittiotalet startade det som skulle bli en av världens största tävlingsklasser. I Norge, Danmark, Tyskland, Holland och Sverige är det den största bredd.klassen i Rally.
I första hälften av nittiotalet, förra seklet alltså, spred den sig till racing. Först var det rallybilar som ”ställdes om” för att gå på asfalt, sedan utvecklade man bilarna mer och mer och i mitten av decenniet blev 240-bilarna allt mer specialiserade racingbilar.
– Västkustloppet 1997 var det 63 bilar till start. 21 gick vidare till söndagens final. Det föregicks av seedade och icke-seedade tränings- och kvalheat. Sedan C- och B-final. De 21 snabbaste fick alltså göra upp om prispengar, reseersättning och värdefulla reservdelscheckar från Volvo. Det var bättre förr!
Det skapades profiler, vem minns inte Snurren och Majoren. Sedan var det Manley, Benno, Peggy, Tone, Rudenbrandt, Küller, Nilsson Själv och alla oss andra. Och just profilerna var kanske en bidragande orsak till att serien drog folk. Bra race var det också och alltid just och trevligt i depån.
– Kom ihåg Wenches våfflor, minns någon och just det med gemenskapen förblir ett signum, inte bara i SSK men i synnerhet inom Volvo Original.
Just där, i den gemenskap som uppstår mellan oss ”som var med” och de som kör idag, uppstår det unika!
En av de som är kvar och bygger vidare är Mikael ”Lången” Pettersson som mantlar rollen som drivande och klasspappa. Dessutom med gedigen hjälp av Bosse och Gunnar som varit stöttespelare i ”alla tider”.
Gemenskapen uppstår mellan gammal och ung, nybörjare och erfaren. Det är Volvo Original i ett nötskal. Gamla bilar möter nya 850:ior och bakom spakarna kan det sitta en färsk racerförare eller en grånad gammal gubbe!
Välkommen in i gemenskapen och ha så kul!

Hälsar #40 i Volvo Original i början på 90-talet; John Graff