Finaldags

Det börjar rycka lite i näsborrarna….
Sniffar lite och känner efter– är det inte finaldags?
Jo visst, nu laddas det hemma i garagen och finslipas, för nu skall pokalerna bärgas. All möda under förra vintern och all nervositet under säsongen skall få utlopp, de sista skälvande varven innan det är dags att ta emot pokalerna på Brännebrona Gästis.

Precis som förr… fast inte bättre då än nu!

Sedan Carl-Eric Johansson startade Volvo Original Cup i slutet av 80-, början av 90-talet, har klassen andats kamratskap. Vänner möts på racerbanan och tävlar skiten ur varandra.
Efter racet samlas man i Parc Fermé och garvar åt omkörningen eller skrattar hela vägen ner till depån för att man haft ett så häftigt race tillsammans.

Sällan är det sura miner, kanske någon kan tycka att en manöver var lite onödig men aldrig några hårdare ord eller gramse ansiktsutryck.
Själv minns jag Majoren, en norrman med förflutet i den norska armén. Svart och röd 240 och en tävlingsinstinkt som kunde gå genom betong.
Med fyra låsta hjul torpederade han mig som en murbräcka in i chikanen i Falkenberg. Mycket stod på spel, över 60 startande men bara de 21 främsta som fick starta i söndagens final.
Det blev mycket plåt bankat under lördagsnatten för att kunna starta som 20:e bil på söndagen.
Jag var sur på Majoren men inte värre än att vi kunde garva tillsammans på Våler två helger efter.

Profiler har byggt Racing-Sverige under alla år. Picko Troberg och Janne ”Flash” är två som varit med under många år.
I Volvo Original Cup byggs det profiler varje år. Jag är säker på att fler av de som kör idag, kommer att vara profiler imorgon. När hårtussarna grånas allt mer, kommer nostalgin fram.
Det är precis som nostalgin klär i grått och konturen av profiler mejslas ut i minnet.
Kommer du ihåg…

Pokalerna putsas men inte alla når ända fram. Och det är hela vitsen med Volvo Original, prova på, utvecklas och ha kul. De som åker lite längre ner idag, kommer att flyttas framåt i resultatlistan nästa år. De som åker längst fram fortsätter eller lämnar för andra utmaningar och nya fylls på bakifrån. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli.

Annars är inte allt sig likt. Nya modeller får plats, senast 850. Bilarna utvecklas ständigt och nu styr SSK själva helt och hållet över reglementet. Det är jag säker på att kommer att utveckla VOC Racing ännu mer. SSK vet vad bredracing innebär och vilka kostnader som är möjligt för de tävlande. Därför är det viktigt att alla vi som tävlar i VOC Arena kommer med synpunkter inför revideringen av reglementet 2012.

Själv väntar jag med spänning på att de gamla S60 Challenge-bilarna kommer in.
300 hkr och turbo – då kanske även jag en chans…

Lycka till i finalen alla!

Hälsar # 40 ”Silverryggen”,
”Gråben” eller vad ni väljer