INFO TEKNIK

Sjögren hade backspeglarna fulla i starten av andra racet.

VolvoCupen är en väldigt prisvärd racingklass. Utmärkande för klassen är att bilarna är enkla att bygga (se reglementen längre ner på sidan) och har suverän driftsäkerhet. Det är ändå riktiga racingbilar som är ”roliga” och utmanande att köra!  VolvoCupen körs sedan 2007 under SSK:s flagg, en av sveriges bästa tävlingsarrangörer! Se gärna deras hemsida för mer info. www.sskserien.se

Har du teknikfrågar rörande VolvoCupen kan du kontakta Mikael ”Lången” Petterson, 070 524 60 09. Mikael tillhandahåller även produkter som kan underlätta bilbygget.  Här är länk till www.mpre.se.

Vid regelfrågor och/eller tolkningar, kontakta teknik@sskracing.com.

AKTUELLA REGLEMENTEN

 

BILBYGGARLÄNKAR – Många bra tips och idéer!
HISTORIA

VolvoCupen (tidigare VOC Racing och Volvo Original Cup) startade som racingklass 1990. Då var basen den gamla 240-modellen. 10 år efter premiären var det dags att släppa in modellerna 740 och 940. Från och med 2005 godkändes den modernare B230-motorn som drivkälla. 2006 kom den första framhjulsdrivna modellen då bilarna från S40 Challenge togs med. 2009 var det så dags för 850/S70/V70. Till dessa stora och tyngre bilar används GLT-motorn. Oavsett vilken modell du väljer – då som nu – är tanken att alla bilar ska ha samma förutsättningar och i grunden vara lika snabba. Vill du köra en registrerad Volvo Original rallybil går det också bra. Du kör samma tävlingar men tävlar poängmässigt bara mot andra registrerade Volvo Original rallybilar; 240, 740 eller 940.

2014 tog VolvoCupen beslut om att göra racingen mer intressant. Man införde stående start i första race-heatet. Tidigare har det bara varit rullande starter. Detta gav som väntat mer händelserika starter och en och annan omkastning.

Till heat två vände man startordningen för halva startfältet, men max 8 bilar. Det resulterade i Sveriges bästa racing 2014! Omkörningar, ”fighter”, strategier och massa spänning. Bra utbildning för förarna, och de tyckte körningen blev mer intressant! För publik och media var det ett stort steg framåt! Spänning och underhållning!

Ungefär mitt i säsongen infördes också en klassisk Shootout på kvalet. Fini Shoutout, där de fem snabbaste från grundkvalet gjorde upp om startruta 1-5 via ett enda varv som behövde vara näst intill perfekt. En kraftansträngning i fråga om fokusering och även detta moment var omtyckt av förarna!

2015 tycker en del blev ett mellanår, men faktum är att det kom 4 nya förare till VolvoCupen. Det var inte många andra bilklasser som kunde skryta med det!

2016 har, så här långt, sett 4 nya förare. Två svenska och två norska. Det kommer att komma en eller två till, så återväxten känns bra!    :-)

2017 var det ett par som sökte sig vidare mot nya utmaningar men även ett par nya förare som kom in vilket gjorde att vi höll ungefär samma nivå som 2016 i antal.

2018 ser nu riktigt lovande ut! Vi har hela tre juniorer som tar klivet upp från Renault Junior Cup till VolvoCupen vilket vi självklart är riktigt glada för. Sen kommer det även utöver dessa tre åtminstone tre till som bekräftat att de kommer att köra under året. Detta år växer vi så att det knakar! Kan vi bli 20 bilar i fältet tro?