INFO TEKNIK

Sjögren hade backspeglarna fulla i starten av andra racet.

VolvoCupen är en väldigt prisvärd racingklass. Utmärkande för klassen är att bilarna är enkla att bygga (se reglementen i fliken ”aktuella reglementen”) och har suverän driftsäkerhet. Det är ändå riktiga racingbilar som är ”roliga” och utmanande att köra!  VolvoCupen körs sedan 2007 under SSK:s flagg, en av sveriges bästa tävlingsarrangörer! Se gärna deras hemsida för mer info. www.sskserien.se

Har du teknikfrågar rörande VolvoCupen kan du kontakta Mikael ”Lången” Petterson, 070 524 60 09. Mikael tillhandahåller även produkter som kan underlätta bilbygget.  Här är länk till www.mpre.se.

Vid regelfrågor och/eller tolkningar, kontakta teknik@sskracing.com.

 

BILBYGGARLÄNKAR – Många bra tips och idéer!
HISTORIA

VolvoCupen (tidigare VOC Racing och Volvo Original Cup) startade som racingklass 1990. Då var basen den gamla 240-modellen. 10 år efter premiären var det dags att släppa in modellerna 740 och 940. Från och med 2005 godkändes den modernare B230-motorn som drivkälla. 2006 kom den första framhjulsdrivna modellen då bilarna från S40 Challenge togs med. 2009 var det så dags för 850/S70/V70. Till dessa stora och tyngre bilar används GLT-motorn. Oavsett vilken modell du väljer – då som nu – är tanken att alla bilar ska ha samma förutsättningar och i grunden vara lika snabba. S60 har precis gjort sitt intåg och har visat sig konkurrenskraftig även den så nu hoppas vi på fler sådan byggen!

Vill du köra en registrerad Volvo Original rallybil går det också bra. Du kör samma tävlingar men tävlar poängmässigt bara mot andra registrerade Volvo Original rallybilar; 240, 740 eller 940.